במאמר אתן לכם טיפ שיווקי אשר תוכלו ליישם במוצר/שירות שלכם. הטיפ הינו טיפ עוצמתי במיוחד אך צריך להשתמש בו בחוכמה ובתבונה.
למה אני מתכוון שאני אומר טקס?
כאשר אנו מוסיפים סדרה של פעולות מיוחדות או התנהגויות יוצאות דופן שאנשים עושים כאשר הם צורכים את המוצר או השירות.
דוגמאות נפלאות לכך הם ביצת הפתעה של קינדר אשר ההפתעה היא מזמן המרכז והשוקולד (המוצר) הופך להיות שולי.
TimTam השוקולד שצריך לנגוס בשני הקצוות שלו ולשתות משקה חם כמו קשית וכ״ו
מדוע זה חשוב?
- באותה הפעולה המתבצעת קהל הלקוחות נהנה יותר מהמוצר מפני שהוא היה צריך לבצע פעולה מסויימת בכדי להנות ממנה. דבר המתבטא בחווית לקוח טובה יותר
- נוצרת חוויה ייחודית המייחדת את המוצר/שירות משאר השוק והתחרות
- האדם אשר מבצע את אותו ה״טקס״ הוא האדם אשר יותר נהנה מהמוצר/שירות – לדוגמא אם הייתם פעם בייקב ולאחר סיום הסיור והתרשמות מתהליך יצירת היין כנראה שאותו יין יהיה טעים במיוחד אחרי סיור שכזה.
בנוסף, גם ללא סיור אותו אדם אשר פתח את היין ומזג לכולם יהיה זה שהכי יהנה משתיית היין מאותו הבקבוק.

מדוע זה עובד?
אותו ה״טקס״ מגביר את המעורבות שלנו בצריכת המוצר/שירות והדבר יוצר אצלנו תחושה של שייכות – הרגשה שהיינו חלק מתהליך היצירה של אותו המוצר.
טקסיות הוא דבר שמושרש בנו עוד מהיותנו ילדים ומלווה באירועים מיוחדים אשר דואגים להעצים את אותה החוויה.
לדוגמא, כיבוי נרות יומהולדת, חולצה לבנה וחלות של אבא/אמא של שבת. ברכות על היין והלחם בארוחת שישי וכ״ו.
ממה חשוב להזהר!
אחד הדברים שחשוב להזהר מהם הוא לכפות ״טקסים״ לא רצויים על הלקוחות. הדבר לא מתאים לכל מוצר/שירות ובכדי שלטקסיות יהיה ערך הוא צריך להתקשר בצורה מושלמת עם המוצר/שירות וללכת איתו יד ביד.
באופן האידיאלי ביותר, הלקוח הוא זה שיזום טקסיות מסויימת עם המוצר/שירות שלכם והדבר יעבור ויחלחל לשאר הלקוחות עד שיהפוך לפולחן של ממש.

דוגמא טובה היא סרטוני Unboxing של המוצרים של Apple אשר כולם נהנים לעשות והדבר הופך להיות מאורע של ממש לחובבי אותם המוצרים.
איך צולחים מהלך שיווקי שכזה?
בכדי שמהלך שיווקי שכזה יצליח אנו צריכים לחשוב מחוץ לקופסא בכדי להגדיר את ״הטקס״ המושלם למוצר/שירות שלנו במיוחד אם מדובר במוצר שאינו בהכרח פיזי.
בנוסף עלינו להיות עקביים ולהתמיד באותם הפעולות בכדי שהדבר יתוקשר עם המוצר/שירות שלנו ולא יהיה רק גימיק חולף
ייתרון נוסף במהלך שכזה הוא הזכירות הגבוה יותר שיהיה למותג בשל אופן הצריכה הייחודי שלו.
דוגמאות:
- יועץ עסקי שלפני כל פגישת ייעוץ יש לעבור לפני 5 דקות של מדיטציה להורדת המתח והלחץ ולהעאת המיקוד ותשומת הלב.
- מסך מקצועי לגרפיקאים שבעת ההתקנה מצריך כיול צבעים על בסיס תוכנה חווייתית הגורמת למסך להיות מותאם ולדייק בצבעוניות
- תוכנה לאוטומציות אשר מראה לך במסך את הזמן שחסכת בגלל שהשתמשת באותו השירות.
- קינוח המוגש במסעדה אשר המלצר/שף/לקוח מבצע פעולה אשר גורמת למשהו לקרות במנה כמו שפיכת שוקולד חם, שבירת שוקולד וכ״ו

לפני שיוצאים לדרך
חשוב לעשות מחקר ובדיקה על קבוצות של צרכנים בכדי לראות שיש בסיס לראיון ולפני שיוצאים למהלך גדול ומתקשרים זאת לעולם.
מקור למחקר