שיווק מתקדם, מוצר מתקדם או עסק מתקדם זה נפלא אבל זה גם טריקטי את זה נכיר במאמר הזה.
כשמדובר בחדשנות, יצירה ופיתוח, יש נטייה לחשוב שצריך ״להמציא את הגלגל מחדש״.
החדשנות נמצאת בשינויים קטנים ברוב המקרים למרות שלפעמים באמת צריך להמציא את הגלגל מחדש
אלה שמהווים את הגידול והפיתוח עם התוצאות הטובות ביותר, ועם הסיכון הקטן ביותר.
שיווק מתקדם על בסיס MAYA – Most Advanced Yet Acceptable
Maya הוא עקרון עיקרון שמשמעותו ״הכי מתקדם אבל בכל זאת מקובל״
או במילים פשוטות – ליצור חדשנות בשביל העתיד, אבל לאזן את זה עם ההווה.
את העקרון הגה ריימונד לואי, מעצב תעשייתי שנחשב לאחד האנשים המשפיעים ביותר במאה ה20 לפי מגזין ״לייף״.

אמנם ריימונד לואי היה אבי העיצוב התעשייתי
אבל אני רוצה להשאיל את עקרון החדשנות לעולם הפיתוח העסקי, שיווק מתקדם ופרסום.
ארגונים, חברות ועסקים קטנים בימינו יותר מתמיד, מבינים שצריך תמיד לרגש את הקהל שלנו.
במאמר זה נדבר על תמהיל פעולות קטנות, שיכול להגדיל את המחזורים שלנו
כמו כן תמיד לחדש ולרגש את הקהל, ולסייע לנו ליצור תדמית חדשנית, של כאלה שתמיד נמצאים בעניינים.
איך לבצע שיווק מתקדם עם עיקרון ה-MAYA?
לא כל מוצר/שירות חדש עתידו להצליח, וכולנו יודעים שכל פעולה כזאת דורשת משאבים רבים וכסף.
ניקח לדוגמא מסעדה, שברצונה להכניס מנה חדשה לתפריט.
תחילה, השף יצטרך להכין כמה מנות חדשות, להעביר מבחן טעימות, לבחור מנה אחת מבין המנות
ללמד את צוות המטבח על אופן ההכנה והצלחות.
בנוסף יש להציג את המנה לצוות המנהלים, המלצרים והבר בכדי שיטעמו וימליצו ללקוחות
למצוא למנה שם, לחדש תפריטים, לשווק ולספר לקהל וכו'.
הכול עניין של תמהיל – מזעור סיכונים כדי להגיע לשיווק מתקדם
למרות שכרוכה בהוצאת משאבים רבים, אנו מבינים שחדשנות היא הכרחית לכל עסק וארגון.
בכדי למזער סיכונים, ובכל זאת לחדש, אנו יכולים ליצור תמהיל
להשתמש ב60% מסך החידושים, כחידושים קטנים מאוד.
אם נמשיך עם דוגמת המסעדה – ניתן לעשות רענון קטן בצלחות המנות, מדים חדשים לצוות קישוט מרענן וחדש לקוקטיילים.
הלקוח מקבל את המוצר האהוב בגרסה מעט שונה ומרעננת.
את 30% הבאים מסך החידושים, נשקיע בחידושים מעט יותר עמוקים אך עם זאת בעלי סיכון קטן.
הדבר יכול להתבטא בהוספת רוטב חדש בצד, שיפוץ וחידוש כלים וכל שינוי שקצת יותר מורגש ללקוח.
את התקציב הנותר ב10% שנותרו, נוכל כבר קצת יותר להפליג ולהכניס תפריט ספיישלים חדש
להוסיף מנות וקוקטיילים ולבצע את הדברים שעלותם גבוהה והתפעול שלהם מורכב יותר.
גם אם המהלך לא יעבוד, אנו יודעים שסיכנו רק 10% מסך התקציב שהשקענו בשיווק מתקדם ובחדשנות.

בדרך כלל תפריט ספיישלים מתחלף במסעדה אחת לרבעון
ומנות שהצליחו יכנסו לתפריט הרגיל (החלק של ה60% שדיברנו עליו).
גם בתוך תפריט הספיישלים אנו יכולים להשתמש באותו התמהיל בתפריט עצמו
60% המנות יהיו קרובות למנות הדגל עם שדרוגים
30% באותו העולם עם חידוש קל, ו-10% חדשנות טוטאלית ושבירת גבולות.
איך ניתן לשווק בצורה מתקדמת תוך שמירה על עיקרון הMAYA?
- הדרגה – להתחיל שינוי גדול בהדרגה. אם אנו יודעים שללקוחות שלנו יהיה קשה לאמץ את השינוי בבת אחת, אנו יכולים להתחיל את השינוי לאורך ציר זמן מסויים, בכדי למתן שינוי גדול.
- שימוש באלמנטים מוכרים – אם לדוגמא אנחנו מסעדת המבורגרים ורוצים להכניס מנה חדשה, שימוש בלחמניית המבורגר יכול לעזור, בכדי להכניס טעמים חדשים למשהו מוכר ואהוב.
הצרכנים נמצאים בין סקרנות לדברים חדשים, לבין חשש מכל דבר חדש מדי.
ריימונד לואי
מה בנוגע לפרסום מתקדם?
גם בפרסום ניתן להשתמש בעקרון זה בקמפיינים שלנו, ולשאוף להיות בנקודה של בין המסר החדשני והמבריק
לשיווק מתקדם שיהיה מספיק מובן וברור.
מספיק חדשני בשביל לסקרן, אבל מספיק ברור בשביל להניע לפעולה.