פרק 24 - תוכנית עסקית ותהליכי עבודה. עושים סדר בבלאגן

בחרו את הפלטפורמה האהובה עליכם

בפרק 24 בפודקאסט לבן על שחור התארחה מורן ווילף דיברנו על תוכנית עסקית לעסקים ואיך מתכננים אותה.

מורן וילף מלווה ומייעצת לעסקים קטנים.

היא מגיעה עם ניסיון בחברות גדולות.

ומאמינה שגם לעסקים הקטנים מגיע להנות מתהליכי עומק כמו ייעוץ עסקי ואסטרטגי.

נושאים מתוך הפרק:

מה הקשר בין אהבה לרשימות לבין ניהול עסק?

למה תכנית עסקית זה לא דבר כזה מפחיד ובעצם – כל עסק חייב אותה?

יש לכם תכנית עסקית?

ככה מוודאים שהיא לא תשכב במגירה ומיישמים אותה ביום יום.

למה כולנו מנהלים תהליכי עבודה שאנחנו אפילו לא מודעים לקיומם איך מגדירים יעדים כספיים בצורה פשוטה וברורה?

לאתר של מורן ווילף > כאן 

תמלול הפרק:

ברוכים הבאים לפודקאסט לבן על שחור הפרק הזה.

אנחנו הולכים לדבר על תכנית עסקית ותהליכי עבודה ויש לנו גם אורחת מיוחדת.

אז גם הפרק הזה יש לנו חסות של spd אז אם אתם מחפשים לאחסן את האתר שלכם.

אני מאוד ממליץ יהיה לינק בדסקריפשן ויש גם מאמר באתר שלי.

חברה ישראלית ותיקה ואני מאוד מאוד ממליץ.

אז כמו שאמרתי הפרק הזה אנחנו הולכים לדבר על תוכנית עסקית.

וכמה חשוב לדעת מה המטרות.

ויש לנו אורחת שתיתן לכם דוגמאות ותסביר לכם על הנושא הזה נעבור למוזיקה נציג את האורחת שלנו.

(מוזיקה)

בואו מתחילים…

אז הפרק הזה מתארחת אצלנו מורן וילף.

היא מלווה מייעצת לעסקים קטנים למורן יש ניסיון בחברות גדולות.

והיא מאמינה שגם לעסקים הקטנים מגיע ליהנות מתהליכי עומק.

כמו ייעוץ אסטרטגי וייעוץ עסקי כמו לעסקים הגדולים.

ואני מאוד מאמין בגישה של מורן ובו נשמע מה יש לה להגיד

(מוזיקה)

מורן וילף

אני מורן וילף נעים מאוד.

קצת עליי – מי אני מורן וילף?

תחום העיסוק שלי הוא יועצת לפיתוח עסקי נותנת לבעלי עסקים שירותי פיתוח עסקי ויעוץ אסטרטגי.

בנוסף לכך אני גם עורכת דין בהכשרתי מגיעה מרקע ניהולי מגוון אחרי שעבדתי במה לחברות בשנים האחרונות.

אם הייתם שואלים את מי שמכיר אותי מה הכי מאפיין את מורן.

הוא כנראה היה אומר לכם שאני פריקית של סדר ותכנון.

אני מסוג האנשים שעושה הכל עם רשימות.

אני קונה בסופר עם רשימות שזה obvious אני מנהלת את המשימות שלי עם רשימות.

את החלומות שלי, את המטרות שלי את הכל.

אני אפילו מתאמנת עם רשימות.

אפשר להגיד שאני קצת מכורה לנושא הזה של לסמן וי.

אבל מה שאני יותר אוהבת זה החלק שבו אני מכינה את הרשימה.

יש משהו לשים את הכל דף חלק שפשוט מסדר לי את הראש.

בשבילי זה לתכנן זה לדעת למה לצפות זה לקבל שליטה על הסיטואציה.

כל מה שצריך לדעת על תוכנית עסקית לעסקים

וכן לי זה נותן ביטחון בייחוד כשזה קשור לעסק שלי ולמטרות שלי.

אז נכון זאת אני.

ויש שיגידו שזו תבנית לא פשוט לא פשוטה להיכנס אליה במיוחד כשלא רגילים.

אבל היום אני רוצה לדבר איתכם בדיוק על הנושא הזה.

על רשימות או ליתר דיוק על תכנון ועל סימון וי.

או במילים של עסקים על תכנית עסקית, תהליכי עבודה ומדידה.

כי מבחינתי כשמדובר לנהל עסק חייבת להיות לנו שליטה על הנעשה בו.

ואת השליטה הזאת נוכל לקבל רק כשנדע מלכתחילה מה אנחנו רוצים ונכוון שם.

אז זאת הייתה הצגה קטנה של הנושא שאני אדבר עליו היום ועכשיו בואו נתחיל מההתחלה.

איך מתחילים? מתחילים מההתחלה…

אז הדבר הראשון שאני רוצה לדבר עליו הוא למה בכלל צריך תכנית עסקית מהי נותנת לנו?

והאם כל עסק צריך תכנית עסקית גם אם הוא לא סטארט אפ או גם אם הוא לא עסק חדש?

אז התשובה שלי היא כן ואני גם מסביר רגע למה אני חושבת שזה חשוב.

אבל לפני זה בואו נחשוב מה זה בעצם תכנית עסקית.

אם ניקח את המושג הזה ונפשיט אותו מהוויז'ואל הזה שיש לנו בראש של איזה חוברת עבה עם גרפים ונתונים במספרים וחזון וכו.

ופשוט ננסה לפשט את זה רגע לרמה הכי בסיסית.

אז תכנית עסקית היא בעצם רשימה של מטרות ושאיפות.

על הבסיס של תוכנית עסקית

היא המקום שאליו אנחנו מכוונים כעסק שאליו אנחנו רוצים להגיע כשנגיע אליו נוכל לסמן בעצם את הוי ולדעת הצלחנו להגשים את המטרות שלנו.

אז ההצעה שלי במיוחד למי שמרגיש שתוכנית עסקית מלאה זה משהו שכבד מדי בשבילו זה להתחיל בקטן בהצהרת כוונות.

אפילו בעמוד אחד מדויק שכתבו ביניכם לבין עצמכם.

ולתכנית הזאת בואו נתייחס כן מצפן היא הקו המנחה שלנו זה בעצם מה שאמור לעזור לנו להגיע למטרה שלנו.

אז לכן בפועל ביום יום חשוב שהפעילות שלנו בניהול העסק יעשו לאור אותה תכנית.

כמו איזה משהו שנמצא לנו מול העיניים ומאחורה של הראש ותמיד מלווה אותנו.

אני רוצה לתת לכם דוגמה שהייתה לי עם אחד הלקוחות שלי.

זה עסק שהוא בתחום הספורט הוא מבוסס על מנויים חודשיים.

מהם העקרונות החשובים של כל תוכנית עסקית?

בעצם שכל אחד מגיע ומשלם מנוי חודשי וישבנו ביחד להגדיר יעדים בפגישה הראשונה הגענו למספר 200.

זאת אומרת להביא עד תקופה מסוימת עתידית 200 מנויים משלמים למועדון.

וברגע זה אמרתי לו זהו עכשיו.

מרגע שהחלטנו שזה היעד לזה אנחנו מתחייבים.

זאת אומרת כל פעולה שתעשה פה מעכשיו צריך לשאול שאלה מקדימה האם זה משרת את המספר הזה?

את המאתיים הזה?

את היעד הזה?

או שלא.

תוכנית עסקית – צריכה לשרת את היעדים שלכם

ואני זוכרת שממש לקחנו דף נייר כתבנו עליו בטוש שחור גדול את המספר 200.

ושמנו אותו במקום בולט בשולחן העבודה כדי שבאמת זה ימשיך ללוות גם בהמשך.

אז כדי לסכם את הנקודה הזאת תכנית עסקית לא חייבת להיות חוברת מפורטת.

כמובן שאם אתם בעניין או אם אתם צריכים את זה אז תעשו את זה.

ואני כן מפצירה בכם לפתח את זה לרמה הזאת.

וכן תכנית עסקית זה ממש לא רק עניין של סטארטאפים כמו שאני שומעת לפעמים.

זה בהחלט מתאים גם לעסקים שהם ותיקים שהם כבר קיימים ורצים כל עוד אנחנו מסתכלים עליה כאותו מצפן.

הצהרת כוונות שנועדה לשרת אותנו לקראת המטרות שלנו

נעבור הלאה.

מה השלב הבא אחרי תכנון תוכנית עסקית?

הכנו תוכנית עסקית אז מה קורה עכשיו?

איך גורמים לזה שהיא לא תישאר רק במגרש ותהפוך להיות משהו.

שבאמת ישרת אותנו שבאמת יגיד לנו אח"כ בפרספקטיבה של זמן האם הגענו למטרות שלנו או לא.

אז פה אני רוצה להכניס אתכם קצת יותר לעולם שלי לאהבה הגדולה שלי חוץ מהרשימות.

כמובן שזה תהליכי עבודה.

תחשבו רגע בעסק שלכם בין אם אתם עצמאים סוליסטים one man show כאלה.

ובין אם יש לכם חברה שמנהלת עובדים.

למה תהליכי עבודה זה חשוב?

כמה תהליכי עבודה מסודרים באמת יש לכם?

כדי להבין את זה ועד כמה זה נחוץ בוא רגע נחשוב.

בכמה דברים, בכמה נושאים אתם מתעסקים בעסק שלכם?

אז יש כמובן את תחום הליבה שלכם את אותו שירות שאתם נותנים אם אתם עורכי דין.

אז אתם נותנים שירות משפטי אחלה.

אם אתם יוצאים אז אתם עובדים מול הלקוחות שלכם מעולה הלאה.

בוא נחשוב על הדברים.

אתם מתעסקים בכספים?

מה זה בעצם תהליכי עבודה?

אתם בטוח מוציאים הצעות מחיר חשבוניות חומרים לרו"ח נכנסים לחשבון הבנק שלכם.

כל יום מנהלים את התקציב של העסק.

אז יש לנו עוד משהו האם אתם מתעסקים גם בשיווק אתם לוקחים למשל המלצות מלקוחות.

אתם מעלים פוסטים לפייסבוק או לרשתות חברתיות.

שולחים ניוזלטרים חושבים כל הזמן איך לשפר את התקשורת עם הלקוחות שלכם אז כן מתעסקים בשיווק.

האם אתם עושים גם פיתוח עסקי אתם?

חושבים על הזדמנויות חדשות שאתם רוצים אולי להיכנס אליהן, על מבצעים?

תדעו לשתף פעולה עם עסקים אחרים

בדיוק סיימנו עכשיו את הבלאק פריידי למשל על שיתופי פעולה עם אנשים אחרים.

אז כן אתם עושים גם את זה האם יש לכם עובדים שאתם צריכים לגייס או לנהל אותם.

ניהול עובדים זה חתיכת תהליך ומה לגבי הניהול של העסק שלכם פרופר.

אתם עושים ישיבות הנהלה אתם מתעדכנים עם העובדים או השותפים שלכם.

על פרויקטים בתהליך על בעיות שצצות ועל דרכים לפתור אותם.

אז בעצם אנחנו מתעסקים בכל כך הרבה נושאים.

ויש לנו כל כך הרבה תהליכי עבודה סביבנו רק שברוב המקרים אנחנו לא מגדירים אותם תהליכי עבודה.

אלא פשוט צורמים איתם פשוט נותנים להם לקרות ובמקרה הזה שהכל זורם.

ואין תהליכים נוצר בעצם ניתוק בין המטרות שלנו.

אם אין תהליכי עבודה אי אפשר להגשים את המטרות שלנו

כלומר המקום הזה שאליו אנחנו רוצים להגיע לבין ההצלחה שלנו תחשבו על זה רגע.

איך אני יכולה לדעת אם ההצלחה שלי קשורה באופן ישיר לפעולות שלי אם אין לי מטרה.

ואם אין לי איך לקשר את הפעולות שלי לאותה מטרה אז בדיוק בשביל זה נועדו תהליכי עבודה.

ואיך נדע שזה באמת עובד אז כאן נכנס הנושא של מדידה בעצם.

כל תהליך העבודה שלנו צריך לשרת שני דברים פעם אחת הוא צריך לשרת את המטרה שלנו את אותה תכנית עסקית.

או מצפן ופעם שנייה הוא צריך לאפשר לי למדוד את הפעולות שלי.

זאת אומרת לדעת לכמת לנתח להבין את הדרך שבה מה שעשיתי תרם למטרה שלי.

בואו ניקח רגע דוגמה כדי להסביר את העניין.

דוגמה מעשית מעולם העסקים ללמה תוכנית עסקית זה חשוב

נניח שאנחנו חברה מסוימת.

ואנחנו רוצים לשפר את האופן שבו אנחנו נתפסים על ידי הלקוחות שלנו.

למשל אנחנו חוששים שאולי הלקוחות שלנו מזהים אותנו כנותני שירות באיזשהו תחום נישתי.

והם לא מבינים שאנחנו נותנים שירותים מעולים במגוון של נושאים במגוון מאוד רחב של נושאים.

אז תהליך העבודה שלנו יכול לכלול כמה דברים.

קודם כל לשפר את התקשורת עם הלקוחות שלנו בצורה כזאת שבה נתקשר להם על השירותים שאנחנו עושים.

על כל צוות החברה, נעשה פוסטים שמשרתים דברים שעשינו ודברים שאנחנו עושים וכדומה.

וזה גם יכול להיות קשור לייעול התהליכים הפנימיים בחברה למשל לעודד את העובדים לספר ללקוחות על השירותים הנוספים שלנו.

ואולי גם לתגמל אותם על כל לקוח כזה שהם יצליחו להבין למחלקה אחרת בחברה.

איך אפשר לדעת אם תוכנית עסקית עובדת או לא?

אבל בסופו של דבר איך נדע אם זה עובד אם לא נמדוד את זה?

אם לא נדע בדיוק לזהות ולצבוע כמה לקוחות הגיעו מהפעילות שלנו.

ואם לא נעשה בדיקה של איך הלקוחות שלנו תפסו אותנו עד התהליך הזה.

ואיך הלקוחות שלנו תופסים אותו לאחריו.

אז לסיכום נכון שאפשר להצליח גם בלי לכוון באופן מיוחד.

אבל כשאנחנו על זה, כשאנחנו מנהלים את המטרות שלנו.

ויודעים בדיוק איך הפעולות שלנו משרתות אותם והם מדודים.

אנחנו לא נותנים רק למזלו למקריות להשפיע אלא לוקחים שליטה על ניהול העסק שלנו.

אז סיכום ביניים סקרנו כאן 3 מרכיבים תכנית עסקית, תהליכי עבודה ומדידה.

מטרות ויעדים עסקיים – תנו לנו להפתיע אתכם!

ועכשיו הייתי רוצה קצת לצלול יותר לעומק בנושא הזה של מטרות ויעדים.

שניה לפני זה בואו נדבר רגע על ההבדל בין השניים מהי מטרה ומה זה יעד זה לא אותו דבר בעצם?

אז לא, לא בדיוק, בעיקרון כן שניהם באו להגדיר לנו איזושהי עתידית שאנחנו רוצים להשיג.

אבל יש ביניהם גם הבדלים.

כשאנחנו מדברים על מטרות אנחנו בדרך כלל מדברים על משהו יותר רחב על מצב הוויה.

דוגמה למטרה יכולה להיות למשל שאני רוצה שהחברה שלי תיתפס כטובה ביותר בתחום העיסוק שלה.

או שהפעילות החדשה שאני מתחילה תהפוך להיות עיקר העיסוק שלי בשנים הקרובות.

ושיזהו אותי בשטח כמומחה בתחום הזה.

המטרה האינסופית….

כשאנחנו מגיעים למטרה אין לזה בדיוק סוף זה לא או.קיי הפכתי להיות הכי טובה וזהו זה מפסיק.

לא, אני ממשיכה לשהות שם אני רוצה לשמר את זה.

או לדייק את זה או לפתח את זה משם.

יעדים לעומת זאת הם יותר נקודות ציון ספציפיות שאחריהם אנחנו כנראה נגדיר יעדים חדשים.

ברגע שהגענו ליעד שלנו וסימנו עליו וי אנחנו נמצאים באיזשהו ואקום.

אנחנו בתחושה הזאת של או.קיי מה עכשיו מה הצעד הבא? בגלל זה הם לרוב מדידים ברמת ה כאן ועכשיו.

נגיד רצינו להגיע ל 200 מנויים הגענו או לא?

רצינו 1000 לידים בחודש הגענו או לא?

איך תכבשו את היעדים העסקיים שלכם?

רצינו הכנסות בגובה מסוים את סוף שנה הגענו או לא?

אז זה בעצם ההבדל בין השניים.

אפשר להגיד שהמטרה תשרת לנו את האסטרטגיה והיעדים ישרתו לנו את הטקטיקה.

עכשיו אחרי שהבנו את ההבדל בין מטרות ליעדים בואו ננסה להבין למה בכלל להגדיר אותם?

אז אני באמת מאמינה להגדיר מראש את המטרות והיעדים שלנו זה משהו שהוא must.

מבחינתי לא להגדיר יעדים זה ממש כמו לגשש באפלה במיוחד כשאנחנו מדברים על ניהול של עסק.

כבני אדם אנחנו צריכים שתהיה לנו את המטרה הזאת מול העיניים.

כי אחרת אנחנו עובדים לפי תחושות ואז אנחנו נתונים הרבה פעמים ל הפרעות והסחות דעת.

אתם בטח מכירים את זה שיש לנו משהו שאנחנו מציירים אותו.

אל תתפתו להסח דעת

צובעים אותו כדחוף ואז אנחנו עוצרים הכל ומטפלים רק בו.

או כשמישהו מציע לנו איזושהי הצעה מלהיבה ונדמה שיש לנו הזדמנות עסקית חמה.

ואנחנו יכולים לפעמים להזניח את הפעולות שהן הבסיס שלנו ובסופו של דבר להמשיך להסתובב.

סביב הזנב של עצמנו ולא לחוות באמת צמיחה בעסק כי אנחנו לא מטפלים במה שמקדם אותנו.

אלא במה שנראה לנו עכשיו חשוב, או עכשיו מעניין או עכשיו מלהיב.

כמה מהעסקים שאני ליוויתי לאחרונה בכלל לא היו בעניין של הצגת יעדים.

זה היה משהו שאולי הוגדר לדם בצורה לא רשמית.

תדעו מה אתם רוצים ותנסו להשיג את זה

זאת אומרת הם ידעו שיש איזה משהו שהם רוצים אולי להגיע אליו אבל הם לא קבעו אותו.

הם לא כתבו אותו אפילו, זה היה מן, כן יכול להיות נחמד אם. 

ואחד הדברים הראשונים שעשיתי איתם היה להתחייב.

להחליט מה יהיה היעד.

עכשיו זה לא חייב להיות רק יעד כספי כמו אני רוצה עד סוף שנה להרוויח ככה וככה.

אלא כמה אני רוצה להרוויח מכל סוג של פעילות.

כדי שבסופו של דבר נוכל לחבר מספרים הגיוניים ריאליים ומספיק מאתגרים לתכנית העבודה שלהם.

הפעולות שהם עושים ביום יום. אני גם מדבר על זה בהרחבה בהמשך.

ואני מאמינה שברגע שעשינו את הסוויץ הזה עם אותם עסקים הגדרנו את המטרות והיעדים ביחד.

גם עבורם פתאום הדברים נעשו ברורים והיה מובן לקראת מה צריך לכוון עכשיו.

למה חשוב שתגדירו את המטרות והיעדים שלכם?

אז למה עוד להגדיר מטרות ויעדים?

אז חוץ מהעניין הזה של אנחנו רוצים מטרה מול העיניים וכדי שדברים אחרים לא יסיחו את דעתנו.

יעדי ומטרות משפיעים גם על המוטיבציה שלנו.

ברמה הפסיכולוגית התחושה של יעד שהושג היא תחושה של סיפוק.

תחשבו על זה אפילו בכל הקשר שהוא לאו דווקא עסקים.

נניח שהחלטתם שהשנה יש לכם יעד והוא לרוץ חצי מרתון.

אתם נערכים לזה במשך שנה שלמה אתם מתחילים לעבוד לקראת זה מצטרפים לקבוצת ריצה.

קמים 3 פעמים בשבוע בחמש בבוקר, אוכלים מספיק חלבון מתאמנים בחדר כושר, משתפרים.

עוברים הצלחות עוברים משברים, נתקענו שוב, משתפרים שוב.

ואז מגיע היום הנכסף הזה שהוא יום המרוץ ואתם מתרגשים בטירוף.

ואתם מתחילים את המרוץ באנרגיה מטורפת עד שאתם מגיעים לקו הסיום.

איזו אופוריה זאת?

איך זה מרגיש להגשים מטרות ויעדים עסקיים?

איזה תחושה עילאית של כיף שהדבר הזה שעבדת עם לקראתו כל כך הרבה זמן סוף סוף קרה.

עכשיו, נניח שלא היה את היעד הזה שהוא יום המרוץ.

אז כן יכול מאוד להיות שגם אז הייתם קיימים 3 פעמים בשבוע בחמש בבוקר.

מתאמנים משתפרים נתקעים וכל זה.

אבל תחושת הסיפוק היא גדולה בהרבה כשיש לנו משהו לחכות לו.

משהו שאנחנו רואים אותו מול העיניים בכל צעד וצעד שאנחנו עושים.

ובדיוק ככה זה, גם בניהול העסק שלנו.

האמת שאפילו בניהול העסק התמריץ הוא המוטיבציה הם כפולים.

כי אין לנו רק את הסיפוק האישי של לכבוש את היעד.

על סיפוק כלכלי, עסקי ואישי

יש גם את הסיפוק הכלכלי את התחושה שהצלחנו להרוויח כמה שרצינו.

אז איך עושים את זה? איך מגדירים מטרות ויעדים או ליתר דיוק איך מגדירים יעדים כספיים.

אני דווקא כן הייתי רוצה להתמקד בנושא הזה ולכוון ליעדים כספיים.

כי מהניסיון שלי אני כן רואה שבעלי עסקים לפעמים קצת מסתבכים וזה נושא קצת יותר מורכב.

אז איך מגדירים יעדים עסקיים כספיים? פה באמת אנחנו נכנסים לעולם שלם של גישות ושיטות.

אבל מה שאני חושבת זה שהדרך הכי פשוטה לעשות את זה, זה bottom Up כלומר מלמטה למעלה.

מה זה בעצם אומר זה אומר קודם כל לדעת ממה העסק שלכם מורכב.

מה הפעילויות שלכם ברמה ה מפורטת ביותר.

בואו ניקח דוגמא.

דוגמא מהחיים…

נניח שהעסק שלכם הוא בית ספר ללימודי אנגלית.

אז מעבר לפעילות הליבה שלכם שהיא ללמד אנגלית אחד על אחד.

סביר להניח שיש לכם הרבה דברים אחרים שאתם עושים. למשל אתם מלמדים גם בקבוצות?

יש לכם אולי חוגים לילדים?

יש לכם גם שירותי תרגום?

אתם אולי מתרגמים ספציפית קורות חיים למועמדים שרוצים להגיש קורות חיים לחברות גלובליות?

אולי אתם נותנים גם שירותי לימוד אנגלית לעסקים עבור העובדים שלהם.

אז כן יכול להיות באמת שפעילות הליבה הערכית שלכם משיעורים אחד על אחד.

אבל תראו יצרנו פה רשימה של 6 7 פעילויות.

זאת אומרת, לפעמים יש לנו איזושהי נטייה לקטלג את כל הפעילות שלנו תחת כותרת אחת.

אבל בעצם אם נחשוב על זה כולנו ולא משנה מי.

תגדירו את סוג השירות שלכם

כולנו נותנים סוגים שונים של שירותים לסוגים שונים של אנשים.

גם אם אני יועץ יכול להיות שאני מייעץ בתחום א' וגם בתחום ב'.

ומבחינת, מבחינתנו אלה שני סוגים של שירותים.

עכשיו אם תחשבו על זה יכול להיות שגם על אחד תרצו אולי לגבות יותר כי אולי הוא דורש מכם יותר עבודה יותר מומחיות.

ככה סתם נקודה למחשבה.

אני אחזור לנושא קצת סטיתי.

אז ברגע שיש לנו את הפירוט של כל הפעילויות שלנו.

זה הזמן להתחיל להגדיר עבור כל פעילות כזאת כמה אנחנו רוצים להכניס?

ומתוכם לחשב את המספר הכולל של העסק שלנו את השורה התחתונה הסופית ומייצגת.

עכשיו איך נדע מה המספר הזה?

תקפידו להיות ריאליים בעסקים

איך אנחנו נדע כמה אנחנו רוצים שכל פעילות תכניס ואיך בכלל נגדיר את זה בצורה ריאלית?

כי לכאורה אנחנו יכולים לזרוק כל מספר לחלל האוויר ולהגיד שזה היעד שלנו.

אז בשלב הראשון בואו נתחיל רגע בבדיקה אחורה.

בוא נלך ונבדוק כמה כסף הפעילות הזאת הכניסה לנו בשנה האחרונה ברבעון האחרון.

נגיד או בעונה האחרונה או כל תקופה שעבורכם היא רלוונטית.

ושוב אני מדברת רק על אותה פעילות ספציפית לא על סך כל ההכנסות שלכם לא על סך כל הפעילויות.

אז על אותה פעילות ספציפית כמה לקוחות היו לי?

כמה כסף זה הכניס לי?

איזה משאבים כדאי לכם להשקיע בשביל לייצר הכנסה נוספת?

כמה כסף הוצאתי כדי לייצר את ההכנסה הזאת או איזה משאבים אחרים בעצם השקעתי?

ומזה לייצר איזושהי רשימה של כל סוגי הפעילויות שלכם במה שהן עשו אחורה.

אחרי שיש לנו את הרשימה הזאת.

בואו נחשוב כמה אני רוצה לייצר קדימה?

האם אני יכול לדחוף את עצמי ליעד ריאלי אבל מספיק מאתגר?

עכשיו גם פה כמובן צריך לקחת בחשבון כמה דברים.

קודם כל האם זו פעילות הליבה שלי או משהו שאני רוצה שיהפוך להיות פעילות מרכזית?

כי יכול להיות שזה איזושהי פעילות שמגניב לי וכיף לי לעשות.

אבל אני יודע שלא ריאלי שהיא תיקח לי נפח משמעותי מהפעילות.

כי אין לזה ביקוש או כי זה המון השקעה מבחינתי או מלא מלא דברים ואני מחליט שאני מקצה 20% מסך כל ההשקעה שלי.

אז אין סיבה שאני אשקיע כל כך הרבה.

אז באמת לחשוב אם זה פעילות שהיא פעילות ליבה ואם היא הולכת להיות משהו מרכזי בעשייה שלי.

תחליטו איזה גובה סכום אתם רוצים להשקיע בעסק שלכם

דבר שני זה לחשוב כמה אני רוצה להשקיע?

עוד לא מספר ספציפי אלא ברמת הקונספט.

כמה אני רוצה להשקיע כדי לייצר לעצמי פעילות עבור אותו אותה קטגוריה או תת פעילות.

בוא נודה על האמת.

רובנו המוחלט צריכים להשקיע מאמצים כדי לגייס לקוחות חדשים.

אם זה פרסום ממומן וכו גם אם אנחנו עושים את זה בצורה אורגנית זה עדיין דורש מאתנו זמן.

זאת אומרת עדיין רכיב ההשקעה נמצא פה.

אז זה להחליט כמה אני רוצה להשקיע לטובת הפעילות הזאת ולגזור לפי זה גם כמה אני רוצה לקבל לצורך העניין.

אם יש לי פעילות חדשה שניסיתי ואני ממש מאמינה בערך שלה והחלטתי שאני הולכת אליה בכל הכוח.

אני רוצה גם להשקיע יותר כסף כדי לקדם אותה.

אז כנראה שגם היעד שאני אגזור יהיה יעד יותר מאתגר.

יעד מאתגר- יעד שהוא בהכרח רווחי יותר?

ולא איזה משהו שמרני שהוא יותר דומה למספרים שעשיתי עד היום בצורה אורגנית.

אז דיברנו על יעדים כספיים ודיברנו על איך להגדיר אותם והדבר האחרון שאני רוצה לדבר עליו היום הוא דינמיות.

אז מה זה בעצם אומר?

תחשבו רגע על העסק שלכם בשנה הראשונה ותחשבו עליו היום.

אני בטוחה ב100% זה לא אותו עסק, משהו בטוח השתנה.

יכול להיות שהפעילות שלכם השתנתה.

יכול להיות שאתם התגברתם והבשלתם.

תהיו נאמנים לאני מאמין שלכם

אולי החלטתם לוותר על משהו שפעם היה הלב של הפעילות שלכם והחלטתם לעבור למשהו אחר.

אולי לקחתם עסק שהיה מאוד מוטה שירות פרונטלי והחלטתם לפתוח אותו לדיגיטל?

יש הרבה שינויים שקורים בעסק שלנו ויש גם הרבה שינויים שקרו שהם עוד לפנינו.

ולכן חשוב מאוד להתייחס ליעדים שלנו ובכלל התוכנית העסקית.

לא כעל משהו קבוע, למשהו שהוא יציב אבל דינמי.

כלומר זה לא תורה מסיני זה יותר מקום שהעיניים שלי נשואות אליו.

לשם אני שואפת ואותו אני רוצה לכבוש.

וכדי לעשות את זה חשוב כל הזמן נחזור לתכנית וליעדים שלנו ולבדוק מה המצב שלנו ביחס אליהם.

יכול בהחלט להיות שנגדיר תוכנית מטרות ויעדים ויעבור פרק זמן מסוים ונגלה עליהם דברים חדשים.

נגלה שהגדרנו יעדים שהם לא מספיק שאפתניים כאלה.

תקשיבו לתחושות שלכם

שלא באמת גורמים לנו להתאמץ ולמצות את הפוטנציאל שלנו.

שאנחנו יכולים עוד הרבה יותר שהגענו אליהם מהר מדי.

יכול מאוד להיות שנגלה שהילדים היו גם שאפתניים מדי.

שהם לא ריאליים כי תנאי השוק השתנו. למשל כמו שקרה להרבה עסקים בקורונה.

יכול להיות שנגלה שמה שחשבנו שהוא passion שלנו לא באמת מספק אותנו.

או שאין לו מספיק ביקוש בגלל שקרו דברים כאלה ואחרים בשוק.

אז לכן חשוב כל הזמן שכן נהיה עם האצבע על הדופק ונבחן את הדברים.

ואם צריך אז גם נשנה אותם תוך כדי תנועה.

סיכום עד הפעם הבאה…

זאת הדינמיות שאני מדברת עליה.

ותזכרו עסקים הם כמו אנשים הם דבר דינמי, עסק זה דבר חי, מתפתח, נושם מתקדם.

עד כאן החלק שלי בפודקאסט לבן על שחור.

אני מקווה שנהניתם ושנתתי לכם קצת השראה לגבי ניהול העסק שלכם.

ביי ביי.

(מוזיקה)

תוכנית עסקית – הצד של רועי

רועי ריבק

אז תודה רבה למורן שהסכימה לבוא ולהתארח בפודקאסט.

ולחלוק מהידע שלה והניסיון ואני גם רוצה לתת לכם כל מיני טיפים שקשורים לתהליכי העבודה.

ובעצם אני יותר רוצה להתייחס לנושא של ניהול פרויקטים.

לפעמים אנחנו ניגשים למשימה שהיא מאוד גדולה שאני אוהב לקרוא לפרויקט.

בעצם אם נגיד אנחנו סתם דוגמא משרד פרסום ולקוח מגיע ומעבר למה שאנחנו נותנים לו לשירותים הרגילים.

הוא רוצה לבנות אתר אינטרנט, אתר אינטרנט הוא פרויקט לכל דבר.

זאת אומרת שיש לנו משאבים שזה תוכנות אם זה בילדר מסוים בוורדפרס או כל מיני תוספים.

אם זה כוח אדם שבונים, בונה, אם זה מתכנת.

אם זה מעצב איזה פיצ'רים יהיו שם?

מה יש לרועי להוסיף על תוכניות עסקיות?

יש המון גורמים ודברים שצריכים לקרות.

ואנחנו בעצם מגיעים ללקוח ואנחנו אומרים לו זמן שייקח לנו לבנות לך את האתר הוא 3 חודשים 4 חודשים.

ובעצם הרבה אנשים מתייחסים לזה כאיזה משימה אחת גדולה והם מתחילים ומתי שהוא זה נגמר.

ואני חושב שאם מנהלים את הפרויקט הזה כמו שצריך.

זאת אומרת יושבים יום יומיים 3 ומתכננים מההתחלה עד הסוף את השלבים האפיון.

את השלבים העמודים, את שלבי כתיבת התוכן מי אחראי על מה.

וכל אחד מפרקים את המשימות שלו ל תתי משימות.

באמת הכל יכול להיות בצורה הרבה יותר מסודרת.

אנחנו נדע כמה זמן בדיוק ייקח לנו לסיים את הפרויקט איזה משאבים זה יצרוך מאיתנו.

ובסופו של דבר מי שמנהל את הפרויקט לוקח איזה סכום מסוים על הפרויקט.

הוא יודע אם הפרויקט מלכתחילה הולך להיות לא רווחי וכמה רווחי?

ולדעתי ככה צריך לנהל כל פרויקט מה בסגנון הזה.

למה השגרה חשובה לעסקים?

אבל אם נגיד יש לנו משהו שנכנס שהוא לא הליבה ומה שאנחנו עושים ביום יום.

 זאת אומרת אם זה דברים של שגרה אז אנחנו מתייחסים אליהם כי באמת יש לנו איזה צורת עבודה סדורה.

כמובן עם מישהו שהוא בונה אתרים אז אני מאמין שכבר יש לו איזה סדר כזה או אחר.

אבל צריך להתייחס למשימות שהם קצת יוצאות מהשגרה כפרויקט.

וממש לארגן את זה מא' עד ת' ולעבוד בצורה מסודרת.

(מוזיקה)

סיכום או למה אתם היועצים הכי טובים לעסק שלכם?

הטיפ הבא שאני רוצה לתת הוא יותר קשור לתוכנית עסקית ובעצם אני יותר מדבר וייגבה עסקים חדשים שבשלב ההקמה.

כי לפי הראות שלי תכנית עסקית מתחלקת לשני סוגי תכניות עסקיות.

יש את התוכנית העסקית שאותה אנחנו הולכים לגורם המממן שבדרך כלל אם זה עסקים מדובר בבנקים.

אם זה סטארט אפ אז בעצם אנחנו הולכים עם התוכנית למשקיעים.

ובדרך כלל התוכניות האלה הם די מנותקות מהמציאות כאילו הרבה אחרי השלב שהם קיבלו את המימון הדרוש.

הם לוקחים את התוכנית מקצצים  אותה ולא חוזרים אליה יותר בחיים.

התוכנית השנייה שאני מדבר עליה היא תכנית שאנחנו צריכים לעשות בשבילנו.

לא בשביל הגורם המממן ולא בשביל לקבל הלוואה או כל מיני דברים כאלה או אחרים.

אלא תכנית שאנחנו יודעים שהיא ריאלית ואנחנו יכולים להשיג אותה.

היא ריאלית אבל קצת דחפנו אותה למעלה שגם אם לא נשיג אותה, אנחנו עדיין בסדר.

התוכנית הזאת בעצם היא תהיה ה כוכב הצפון שלנו, שאנחנו נוכל להבין ולהתקדם עם העסק שלנו.

וזה המצב הנתון שיש לנו במדינת ישראל.

עסקים שעובדים בצורה מסודרת עסקים שיודעים לנתב את יכולת שלהם.

הם קובעים יעדים הם עומדים בהם.

תקבעו יעדים ותעמדו בהם

לפעמים הם לא עומדים בהם אבל הם מצליחים לגרד את היעד שהוא ממילא היה קצת גבוה מדי.

ולדברים האלה יש משמעות מאוד גדולה לנהל עסק במדינת ישראל.

זה דבר שהוא לא קל כולנו יודעים את זה, זה לא סוד אבל זה כן אפשר להצליח.

פשוט צריך להיות מסודרים, לעשות את הדברים בצורה הכי נכונה הכי מסודרת.

ומה שנקרא למזער את הסיכונים שלנו כדי לדעת שגם אם בסוף לא הצלחנו עשינו את הכל כדי להצליח.

כי בסופו של דבר אם עשינו הכול כדי להצליח.

לפעמים יש דברים שהם לא תלויים בנו.

כמו קורונה מלחמה או דברים כאלה ואחרים שהם באמת לא תלויים בנו.

אבל אנחנו צריכים לדעת שעשינו את המקסימום.

(מוזיקה)

סוף הפרק – אך לא סוף הפודקאסט!

אז ממש בלי לשים לב הגענו לסוף הפרק.

גם ביוטיוב ובאמת אני שמח שאתם מאזינים שבוע אחרי שבוע אני מקווה שאני נותן לכם ערך כל שבוע מחדש.

אני משתדל להביא לכם אורחים מעניינים אנשי מקצוע שחיים את השטח.

שבאמת יביאו לכם מה הניסיון שהם צברו במהלך השנים כבר יש לנו מעל ל 10 שעות של תוכן.

ועורכים והמון ידע וערך שאנחנו מעבירים.

אז אתם מוזמנים גם לשלוח לחברים לאנשים שאתם אוהבים לקולגות.

אני מודה לכם כל שבוע מחדש שאתם מאזינים אנחנו נתראה בפרקים הבאים.

ואני מכין לכם עוד המון פרקים סופר מעניינים אז נתראה בשבוע הבא

(מוזיקה)

בחרו את הפלטפורמה האהובה עליכם

תוכנית ההכשרה

Black Squad

יחידת השיווק המובחרת בישראל.

בואו נעבוד יחד

״להשקעה בלימוד ובידע, יש את התשואה הגבוהה ביותר״

יצירת קשר בוואטסאפ

מלאו פרטים ותעברו לשיחה בוואטסאפ

קיבלתי את השאלון המלא

עובד על המשימות לשבוע החדש