איך קובעים יעדי שיווק?

לחצו על החץ

מה תקראו במאמר?

כל מהלך שיווקי או פרסומי צריך שתיהיה לו מטרה ויעדים ברורים ומדידים. משוווקים רבים מנסים להשיג כמה מטרות במקביל תחת קמפיין אחד, ולפעמים מפספסים את המטרה העיקרית. לכן, כדי שנוכל להצליח במהלך השיווקי/הפרסומי שלנו, חייבת להיות לנו מטרה אחת ויעד מוגדרים, כאלה שאם הצלחנו להשיג אותם כולם יהיו מרוצים מהתוצאות. במאמר נעבור על הדבר החשובים ביותר שצריך לדעת, כדי לקבוע יעדי שיווק בצורה מושכלת ונכונה.

לפני שנלמד איך קובעים יעדי שיווק או פרסום, חשוב שנבין איך לקבוע יעד בצורה נכונה. לא יעד ש״נשלוף מהמותן״, או משהו שנמצא רק בראש שלנו, אלא משהו שכל בעלי העיניין מכירים, כזה שכתוב בכל מסמך שקשור לאותו מהלך שיווקי.

לתכנן ולחקור הם חלק בלתי נפרד מקביעת היעדים

אז מה חשוב שיהיה ביעדי שיווק שלנו? 

היעד חייב להיות ספציפי

מהלך אחד = מטרה אחת. כל פעולה שנבצע צריכה להיות מוכוונת לאותה המטרה. כולם צריכים לדעת מה אנחנו רוצים להשיג, וכך נוכל להבין באילו כלים עלינו להשתמש.

תמקדו את המטרות שלכם

חשוב לשים לב – "יותר מכירות" למשל, זאת מטרה רחבה מידי, עלינו להיות יותר ספציפיים. דוגמא למטרה יותר ברורה, היא שיפור נראות אתר האינטרנט, וחווית המשתמש, בכדי להגדיל את אחוז ההמרות.

דוגמא נוספת: קמפיין הכרזה על מוצר חדש, והמטרה היא קבלת מעורבות ואינטרקציות של 10,000 אנשים עם הקמפיין הדיגיטלי, באיזור גיאוגרפי מסויים.

היעד חייב להיות מדיד

בכדי שנוכל להבין האם עמדנו במשימה והצלחנו להשיג את היעד, אנו חייבים שהיעד שלנו יהיה מדיד בצורה מסויימת.

אם ניקח את הדוגמאות מהסעיף הקודם, לפי הדוגמא הראשונה נוכל לראות שאם יש שיפור באחוזי ההמרות משיפור נראות האתר. ובדוגמא השניה נוכל לדעת את כמות המעורבות לפי הדו״חות של הפלטפורמות השונות

היעד חייב להיות רלוונטי

המהלך השיווקי/פרסומי שלנו חייב להיות מקושר למוצר/שירות שלנו, לעלות בקנה אחד עם יעדי שיווק ויכולות החברה.

הדבר גם נקרא ״אסטרטגיה תפעולית״

כל חברה רוצה לגדול ולהכניס עוד כסף, אבל לפני שמחלקת השיווק תבצע מהלך שעשוי להניב תוצאות מסויימות, עליה לוודא ששאר המחלקות (לדוגמא: שירות/לוגיסטיקה) יודעות להיערך לכך בהתאם. למשל, אין טעם לנסות להגדיל את המכירות אם מחלקת הלוגיסטיקה לא תוכל לעמוד בעומס.

היעד חייב להיות בר השגה

צריך לקבוע יעדים בצורה מושכלת, אמיתית וכנה, ולא ״לקפוץ מעל הפופיק״ עם יעד שאנו יודעים מראש שאין סיכוי שנעמוד בו. 

אם ניקח את אותה הדוגמא של שיפור אחוזי ההמרה – אם האחוז המרה (רכישת מוצר באתר שלנו) עומד על 0.7%, יהיה מאוד קשה ואף יומרני לשאוף להגיע ל10% מכמה שינויים בודדים. כמובן שיש לשפר ולשאוף תמיד לטוב ביותר, אבל יש לקבוע יעדים ברי השגה וריאליים. 

היעד צריך להיות מתוחם בזמן

באיזה פרק זמן אנו רוצים להגיע ליעד? כאמור, יעדי שיווק צריכים להיות בגבול היכולת וההגיון וכמובן במסגרת זמן ריאלית, ובהתחשב במשאבי החברה. 

או בשתי מילים צריך שיהיה ״דד-ליין״.

אחרי שהבנו מה חשוב שיהיה בכל יעד, נצלול עמוק יותר לעלמנו ונעבור לתאחלס:

איך כותבים את היעדים שלנו?

היעדים שלנו צריכים להיות מושכלים, על סמך מחקר ומעבר על מספרים ובשיתוף עם שאר המחלקות בחברה

מחקר פנים ארגוני במחלקות השונות

לפני שיוצאים לדרך, יש לבדוק את צרכי הארגון, את המשאבים הזמינים, תוך שיתוף והתייעצות עם המחלקות המעורבות. לפני שבכלל התיישבנו לקבוע את היעדים עלינו לבדוק עם שאר מחלקות החברה את הצרכים, האם היעד עולה בקנה אחד עם צרכי הארגון באותה העת, האם רמת המוכנות של שאר המחלקות מתאימה להתמודדות בעמידה ביעד, וכמובן חשוב לקחת מרווחי בטחון.

הסתכלות על ביצועי עבר

אחרי שהבנו את צרכי הארגון והמוכנות, ניגש לבדוק את הביצועים של אותו יעד שמתאים לארגון לאותה התקופה. איך היו הביצועים ברבעון קודם, רבעון בשנה אשתקד, לפני שנתיים וכ״ו. נבדוק מה אחוז הגידול ה״טבעי״ של הארגון (גידול של עסק בריא ופעיל ללא מהלך ״גדול״ לאותה תקופה – פעילות שגרה).

עוד על מחקר מוזמנים לקרוא את המאמר ״סוכנות הביון של העסקים״

לאחר שיש בידנו את כל הנתונים ניגש לסעיף הבא. 

חקר שוק

לאחר שיש בידנו שאיפה (עדיין לא יעד מוגדר) שמתאימה לחברה, עומדת בלוגיסטיקה, ויש בידינו את המידע שיעזור לנו להבין את המספרים טוב יותר – נוכל לבצע חקר שוק וסקר מתחרים. נברר האם זהו זמן שמתאים למהלך השיווקי, האם יש שחקן שכרגע מנסה לעשות משהו דומה וכו'. בנוסף נבדוק את צרכי הקהל, טרנדים ומגמות בשוק ונבין אם המהלך רלוונטי לזמן, לתקופה ולמצב בשוק. כמובן, הכי חשוב להבין מי קהל היעד שלנו.

רכש מדיה והצעות מחיר

אז הכל רלוונטי, ונראה שאנחנו בכיוון הנכון. אנו יודעים מי הקהל שלנו ואיפה הוא נמצא, ועכשיו זה הזמן לצאת לבדיקת הצעות מחיר של הפלטפורמות שבחרנו, שמתאימות לקהל היעד שלנו ולסדרי הגודל של התקציב שיש ברשותנו.

קביעת יעד מושכל ולפי נתונים

לאחר שיש בידנו את כל נתוני המחקר ואנו יודעים מה עלות המהלך, מה יעד הגידול הרלוונטי והאם הגידול שווה את ההשקעה, נוכל לקבל החלטה מושכלת ולקבוע יעדי שיווק על בסיס כל הנתונים הנ״ל.

את היעד נכתוב בפסקה אחת קצרה ופשוטה להבנה, בכדי שכל העוסקים במלאכה יוכלו להיות מכווני מטרה.

לקריאת המאמר: ״תכנון והדרך להצלחה״

Sharing Is Caring
שיתוף

מה תקראו במאמר?

בכדי לא לפספס תוכן חשוב
האם המאמר עיניין אותך?
Sharing Is Caring
שיתוף

המאמרים המובילים בבלוג

פיתוח אישי, לימוד העשרה והשראה
הם הדרך הנכונה להצלחה!

כבר במילוי הטופס תקבל למייל מאמר על התכונה החשובה ביותר שצריך לאמץ בשנת 2021

מלא את הפרטים ותדאג לא לפספס תוכן חשוב

בואו נעבוד יחד

Black Squad

יחידת השיווק המובחרת בישראל.

״להשקעה בלימוד ובידע, יש את התשואה הגבוהה ביותר״

יצירת קשר בוואטסאפ

מלאו פרטים ותעברו לשיחה בוואטסאפ

תודה!

כך אני מבין איזה תוכן מעניין יותר, ויודע על אילו נושאים לכתוב.

מבטיח שכל הצבעה נלקחת בחשבון

תודה!

כך אני מבין איזה תוכן פחות מעניין, ויודע על אילו נושאים לכתוב פחות.

מבטיח שכל הצבעה נלקחת בחשבון

קיבלתי את השאלון המלא

עובד על המשימות לשבוע החדש