מודל SWOT הוא טכניקה אסטרטגית המשמשת להערכת נקודות החוזק (S), החולשות (W), ההזדמנויות (O) והאיומים (T).
המודל עדיין רלוונטי מכיוון שהוא כלי יעיל לקבלת החלטות.
המודל עוזר לעסקים להבין את מיקומם בנוף התחרותי הנוכחי ועוזר להם לזהות אזורים שבהם הם צריכים לחזק את עצמם.
ובכך הם יכולים לבחור את ״המגרש בו כדאי להם לשחק״
מודל SWOT הוא אחד הדגמים הוותיקים להבנת עמדת העסק שלך.
הוא מייצג נקודות חוזק, חולשות, הזדמנויות ואיומים.
חוזקות
נקודות החוזק עוזרות להבין את התכונות הטובות והייתרונות של העסק אותו משווקים.
חולשות
חולשות הן חלקים מהעסק שלך הדורשים שיפור או תיקון.
או בקצרה, היכן העסק אותו אנו משווקים נמצא מאחור לעומת השוק והתחרות.
הזדמנויות
ההזדמנויות מראות לך מה יכול להיות אפשרי אם תפעל כעת ובכך הם מגדילים את הסיכוי להצלחת מהלך שיווקי ועסקי.
איומים
האיומים הן הקשיים אשר אנו יכולים לחוות אם נפעל עכשיו שיכול להתבטא במתחרים חזקים בעלי ייתרון, מצב נתון של השוק וכ״ו.

תהליך השימוש במודל זה לניתוח האסטרטגיה השיווקית שלנו
זהו השלב הראשון ביישום תוכנית שיווק.
על מנת לעשות זאת, תחילה עלינו לקבוע את נקודות החוזק והחולשות העסקיות שלנו, כמו גם את ההזדמנויות והאיומים שעלולים להשפיע על העסק שלנו בעתיד.
לא קל לבוא עם רשימת נקודות החוזק והחולשה שלך אם מעולם לא עשית זאת.
יחד עם זאת, זה יכול להיות קשה לגלות מה יכול להשפיע על העסק שלך בעתיד אם אין לך מושג מה הם הגורמים הללו.
לכן אני ממליץ להתחיל בשתי המשימות האלה תחילה
מודל SWOT הוא מודל פופולרי ונפוץ ויכול להיות שימושי בכמה אופנים
זיהוי תחומי כוח וחולשה מסוימים בארגון
מתן מסגרת לפיתוח אסטרטגיות למיקסום פוטנציאל הצמיחה ומזעור האיומים
טרנספורמציה עסקית היא תהליך של שינוי מודל עסקי להשגת מטרות רצויות.
טרנספורמציה עסקית יכולה להיות תהליך מפחיד לעסק, אך לא חייב להיות כך.
חיוני שעסק יישאר רלוונטי בימינו. העולם משתנה בקצב הולך וגדל, והיכולת להסתגל עם הזמן היא הכרחית להישרדות.
גיבוש אסטרטגיה הוא תהליך גיבוש אסטרטגיות לארגון.
מטרתו של תהליך זה היא לזהות ולגבש הזדמנויות ואיום פוטנציאליים לצמיחה, ולפתח דרכים למקסם את הצמיחה ולמזער את האיומים.
מתן נקודת מבט רחבה על הסביבה החיצונית שבה הארגון פועל
כדי שכל ארגון יצליח, עליו לקבל נקודת מבט רחבה על הסביבה החיצונית שלו.
המשמעות היא להיות מודעים לגורמים הפנימיים והחיצוניים המשפיעים על יכולתו של הארגון להשיג את מטרותיו.
הגדרת נושאי העדיפות שיש לטפל בהם
ברגע שהצלחנו לבצע את האיפיון האסטרטגי של העסק שלנו באמצעות המודל נכול להכין תוכנית.
אותה תוכנית אסטרטגית תהווה מצפן לעסק שלנו ותביא לידי ביטוי את ממצעי המחקר שביצענו באמצעות המודל.
בשל העובדה שאנו רוצים להחליט ולבצע מהלכים נכונים אשר יטיבו עם הארגון שלנו, מחקר נכון ומעמיק המתבסס על ניתוח התנהגות צרכנים, מצב השוק, ניתוח מתחרים והבנת קהל היעד שלנו יהיו קריטים בכדי לאסוף נתוני אמת.
לסיכום
מודל Swot הוא אחד המודלים הותיקים לניתוח עסקי והבנת הפרמטרים העיקריים הוא עוזר לנו להבין בצורה פשוטה וברורה את המצב הנתון של העסק בכמה רבדים ובזכותו נוכל לדייק בתוכנית אסטרטגית.
כמה שהמחקר ובנית המודל יהיו אמיתיים ומדוייקים כך נגדיל את הסיכויים שלנו להצלחה.