פרק 69 - התנהלות פיננסית בעסקים

בחרו את הפלטפורמה האהובה עליכם

בפרק 69 בפודקסט לבן על שחור דיברתי התנהלות פיננסית בעסקים.

אחת הסיבות המרכזיות שעסקים נסגרים הן התנהלות פיננסית לקויה.

המידע על תזרים העסק ואיך יודעים לייצר הכנסות ולמתן הוצאות.

הן חלק בלתי נפרד ומשמעותי בהצלחה העסקית.

נושאים מתוך הפרק:

למה התנהלות פיננסית לקויה היא הסיבה הגדולה ביותר לסגירת עסקים?

התנהלות כלכלית בתחום השיווק ומשרדי הדיגיטל

טיפים להתנהלות כלכלית נכונה?

תזרים מזומנים

התנהלות עם מוסדות ותשלום מיסים

עוסק פטור, מורשה או אולי חברה?

מהי ההוצאה הגדולה והמסוכנת ביותר בעסקים?

התנהלות כלכלית בעסק – איך עושים את זה נכון?

תמלול הפרק:

שם קובץ: לבן על שחור – פרק 69

you're listening to "White on Black" by Roy Ribak"

רועי ריבק, "לבן על שחור".

רועי: שלום לכולם.

פרק 69 של הפודקאסט "לבן על שחור".

שיווק, מיתוג, עסקים, אסטרטגיה, דיגיטל, המון נושאים מעניינים.

יש לנו היום פרק חשוב מאוד, הפרק הזה בעצם מדבר על התנהלות פיננסית בעסקים.

אם אתם יודעים או לא יודעים. אחת הסיבות המרכזיות שעסקים נסגרים בעולם ובמדינת ישראל בפרט.

זה התנהלות פיננסית לקויה.

מה זה בעצם התנהלות פיננסית של עסקים?

אז אנחנו הולכים לדבר על הנושא הזה ולפרק אותו לגורמים.

בעצם להסביר לכם איך תוכלו לעשות התנהלות יותר טובה בעסק שלכם בתחום של הפיננסים.

איך בעצם לצלוח ולגדול עם העסק בצורה טובה, בצורה שלא תכניס אתכם לבעיות.

אז אנחנו נעבור למוסיקה, נתחיל עם הפרק והולך להיות לנו כיף חיים, אז שווה לכם להישאר.

(מוסיקת מעבר)

רועי: אז קודם כל אני רוצה להגיד לכם שמלבד זה שכל הנושא של התנהלות פיננסית היא הסיבה הגדולה ביותר שעסקים נסגרים.

זה בגלל, כמובן שיש עוד סיבות, אבל אני חושב שזאת הסיבה העיקרית.

כי אנשים בעצם נמנעים מלדבר, מלהבין בכל הנושא שקשור לכסף.

הם רוצים רק למכור ושיווק זה מאוד סקסי וכל מיני דברים שהם יותר כיף להם לעשות, 

אם אני, לא יודע, יש לי פיצה, אני יותר נהנה מלהכין את הפיצה ולראות אנשים נהנים מהאוכל שלי.

למה חשוב לשים לב לנושא של התנהלות פיננסית של עסקים?

כל מה שקשור לכסף זה משהו שאני פחות רוצה להתעסק בו.

אני רוצה לעשות את האומנות שלי, אני רוצה לעשות את מה שאני אוהב, לשם כך פתחתי את העסק,

אבל מה לעשות שבעלי עסקים היום מתעסקים בהמון דברים.

וכן, התנהלות כלכלית ופיננסית בעסקים היא סופר חשובה.

גם אם יש לכם רואה חשבון, רואה חשבון לא עושה לכם את התזרים מזומנים.

רואה חשבון בדיעבד רואה מה הוצאתם, מה הכנסתם, עושה דוחות למדינה וכל הדבר הזה בעצם.

אז אם אנחנו מדברים בעצם על הנושא של ההתנהלות.

הרבה דברים חשובים קמים ונופלים על תזרים המזומנים של העסק.

תזרים מזומנים זה בעצם לדעת כמה הכנסות צפויות לנו להיכנס וכמה הוצאות צפויות לנו לצאת.

ולתכנן בעצם מה הולך לקרות לנו מהבחינה הפיננסית של העסק. 

הרבה עסקים שאני פוגש אותם, לא קיים בכלל הדבר הזה אצלם.

הם לא יודעים, אם אתה שואל אותם אוקיי, תן צ'ק לצורך הדוגמה לעוד חודשיים מהיום.

הם נותנים.

ההצלחה של העסק שלך תלויה קודם כל בך!

אבל הם לא באמת יודעים אם יהיה לו פירעון.

הם מקווים שכן.

יכול להיות שיש להם איזה מה שנקרא הון מצטבר בתוך החשבונות בנק.

אבל הם לא כולם מנהלים איזה תזרים מזומנים כדי לדעת אוקיי, בתאריך הזה אני יודע שזה תאריך נוח.

כי לצורך העניין, כל מי שסלק אצלי אשראי, זה נכנס לי בעשירי, והבאתי לך את הצ'ק ל-11.

אז אני יודע שיהיה לי שם איקס כסף בהתאמה לזה שכל חודש נכנס לי.

אני יודע כמה בערך ייכנס לי, בסטייה כזאת או אחרת, כי העסק פתוח איקס שנים. 

הרבה אנשים נמנעים מלהתעסק בנושא הזה.

הרבה אנשים מפחדים מהנושא הזה.

זה נשמע מסובך.

זה נשמע פחות כיף.

טיפים שיעזרו לך לשפר את התנהלות פיננסית של עסקים שבבעלותך

לפעמים זה גם מפחיד.

עכשיו הדבר הכי גרוע קורה זה שהמצב לא טוב.

עכשיו הרבה אנשים שהמצב לא טוב, אוהבים לשים שתי ידיים על העיניים שלהם ולהתעלם מהמצב.

ומה שקורה שאנחנו מתעלמים מהמצב הזה, זה שהמצב הופך להיות עוד יותר גרוע.

במקום להיכנס לאיזה תהליך הבראה של העסק.

העסק נכנס לסחרור מסוים ומכאן אנחנו בעצם נכנסים לבעיה מאוד גדולה.

אם זה הלוואות שפתאום לא מאשרים לנו או כסף למשכורות שפתאום אין לנו.

הבנק לא רוצה לתת לנו יותר אשראי.

דברים שהם פשוט לא נעימים.

יש עסקים שפשוט מגלים שהם נמצאים במצב בעייתי.

רק כשהמצב הבעייתי מגיע והם לא יודעים לצפות את זה.

הנבואה ניתנה לשוטים – אבל בכל זאת חשוב לתכנן את העתיד…

הם לא יודעים לדעת מה קורה איתם בעתיד וזה בעייתי. 

אז קודם כל, כל הנושא של תזרים מזומנים הוא חלק מאוד מאוד עיקרי בהתנהלות הפיננסית של העסק.

זה משהו שאף אחד, אלא אם כן יש לנו סמנכ"ל כספים.

או אנשים שבאמת מתעסקים אך ורק בנושא הזה, ידעו לבנות ולעשות לנו את התזרים של העסק שלנו.

ולדעת להגיד לנו אוקיי.

אתה יכול לתת צ'ק אבל אתה יכול לתת אותו לתאריך הזה.

כי אני יודע ששם הוא ייפרע בזמן. 

עכשיו, כל הנושא הזה הוא נקודת מפתח מאוד טובה לכל השאר.

זאת אומרת שאם נגיד עכשיו אנחנו רוצים להשיק מוצר חדש.

או לעשות איזה פעולה שיווקית כדי להגדיל את העסק.

אם אנחנו לא יודעים מה קורה אצלנו מבחינה כלכלית ואיך הדבר הזה אמור להשפיע על העסק.

שוב, כל דבר כזה שם אותנו בסיכון.

מה יכול לסכן את התנהלות פיננסית של עסקים?

גם אם אנחנו עסקים קטנים, גם אם אנחנו עסקים גדולים, אנחנו צריכים לדעת מה קורה אצלנו.

הרבה פעמים אני רואה עסקים שפתאום הם צריכים לעשות שיווק בפייסבוק והאשראי שלהם לא עובר.

ושאתה בודק, שואל, למה האשראי שלך לא עבר.

אה, קניתי פשוט הרבה סחורה החודש אז האשראי פשוט סירב.

הוא יתאפס בתאריך ככה וככה ואז אנחנו נחזור לפרסם. 

כל מיני סיבות כאלה ואחרות שפשוט אנשים מה שנקרא "עלא-באב-עלא".

נתגלגל ומה שיקרה יקרה.

ולא ככה מנהלים עסק, בטוח לא ככה גדלים.

בטוח לא ככה משיגים יעדים וזה משהו ששם אותנו תמיד בבעיה גדולה.

אני לא מדבר על בכלל להרוויח כרגע הכול, אלא פשוט לבדוק שאנחנו לא מפסידים.

עכשיו יוצא לי לעשות ייעוץ עסקי להמון עסקים וגם לסוכנויות דיגיטל וללוות אותם מהבחינה הזאת.

יתרונות של ייעוץ עסקי לעסקים

אחד הדברים שבאמת גורמים למשברים מאוד גדולים בעסקים שהם קצת יותר גדולים.

שמנהלים כמה עובדים, לפעמים 6, 7, 8, 10, 15, 20 עובדים, זה כל הנושא של התנהלות שמול עובדים.

עובדים זה משהו שהוא מאוד מאוד יקר.

אנחנו צריכים לשלם להם את המשכורות, את הפנסיה, ימי חופשה, ימי מחלה.

זה דברים שאנחנו צריכים לקחת אותם בחשבון.

עסקים מסוימים לא יודעים להגיד אפילו כמה עובד מייצר להם.

הם פשוט נכנסים לרוטינה של אוקיי.

זה העובדים שיש לי, זה הכסף שנכנס, זה הכסף שיוצא.

והם נמצאים במרדף אינסופי אחרי להגיע מה שנקרא ל-break even שלהם, לנקודה שאתה לא מרוויח ולא מפסיד.

הרבה עסקים לצערי מתנהלים בנקודה הזאת.

איך אתם יכולים לשפר את התנהלות פיננסית של עסקים שלכם?

הם לוקחים איזה משכורת מאוד מאוד נמוכה כדי להחיות את העסק ולא להכניס אותו לבעיה.

חלק בעצם נמצאים בגירעון שההוצאות שלהם עולות על ההכנסות,

וזה משהו שהוא פשוט קטסטרופה עסקית כי בשלב מסוים המינוס הופך להיות יותר גדול.

ההלוואות, איחוד ועוד איחוד.

וזה שם אותנו במקום שבסוף הבנק מסתכל ואומר בואנה, קיבלת פה אשראי גדול מידי.

והוא פשוט סוגר לנו את הברז ובמצב כזה העסק שלנו מתמוטט והכל מתפוצץ לנו מול העיניים.

עכשיו תבינו, כל הנושא של אם זה עסקים, לא משנה אם זה חברה, עוסק מורשה, עוסק פטור, כולם היום בבנקים, בעסקים, בהכול, כולם מחתימים אתכם ערבות אישית.

גם אם לא קראתם מה שרשום בחוזה ואת האותיות הקטנות.

ערבות אישית זה אומר משהו מאוד פשוט.

לקחת כסף, לא משנה אם זה חברה בע"מ ואתה מוגן משפטית, אתה ערב אישית על מה שלקחת.

על הוצאות שכיחות של עסקים בארץ

ותאמינו לי כולם, אם זה מוסדות מדינה, אם זה בנקים, אם זה חברות השכרות רכב, ספקים.

כולם יגבו אתכם עד השקל האחרון, וזה פשוט, לא להגיע לשם, פשוט להתנהל בצורה כלכלית נכונה. 

עכשיו כל הנושא של התנהלות עם עובדים.

שהם בעצם ההוצאה הגדולה והמסוכנת ביותר, זה משהו שאנחנו צריכים לדעת לבדוק אותו.

שאין לנו אבטלה סמויה בעסק.

זה שהעובדים כל אחד אחד, אם זה עובד שהוא יצרני, מייצר מספיק כדי שהעסק שלנו יהיה ריווחי.

אם זה עובד שהוא בעצם מנהלה, האם הוא מספק את מה שהוא אמור לספק.

שזה יכול להיות זמן לעובדי ייצור או לקחת מהמנכ"ל שהזמן שלו שווה יותר מאשר התעסקות בדברים של ניהול העסק או בניהול מה שנקרא אדמיניסטרציה.

כל עובד צריך לעשות את העבודה שלו בצורה כזאתי שישתלם להחזיק אותו בתור עובד.

ולפעמים ההוצאות של עובדים זה משהו שחברות לא יודעות להתמודד איתו. 

למה ההייטק הישראלי הוא בועת התנהלות פיננסית של עסקים?

מכאן אני נגיד לפעמים מסתכל על כל הנושא של ההייטק הישראלי.

שזה בעצם, כולם יודעים שהמשכורות בהייטק מאוד גבוהות.

החל ממי שמנקה את המשרדים לכמובן מנכ"לים ומתכנתים והכל,

ואם אתם שואלים אותי.

אני חושב שמדובר בסופו של דבר בבועה.

הרי כל העסקים של הייטק, רובם מקבלות מימון ממשקיעים ומחברות הון סיכון.

שבאמת הכספים שהם מקבלים זה בגלל אמון במוצר או בשירות שהם הולכים למכור.

בסוף כל הדבר הזה יקום וייפול על ההתנהלות העסקית והפיננסית של אותו מנכ"ל שמנהל את כל היחידת רווח הזאת.

אם זה יהיה מנכ"ל בזבזן שבעצם מחלק בונוסים ומחלק משכורות גבוהות בלי הכרה.

זה משהו שיגרום לחברה לקרוס.

ואני מכיר לא מעט חברים ולא מעט קולגות שעבדו בעולם ההייטק.

והם פשוט, אם תשימו לב, מחליפים עבודות בתדירות מאוד גבוהה, לפעמים כדי לשפר שכר.

ולפעמים פשוט כי החברה נסגרת.

כי נגמר הכסף ואי אפשר לשלם לאף אחד יותר.

מה זה ערבות אישית?

ומה שנקרא אוקיי אין פה התחייבויות של בנקים, יש פה התחייבויות כביכול.

אני אומר במירכאות התחייבויות.

של קרנות הון סיכון שהפסידו את הכסף שלהן.

אבל יש פה מישהו שפשוט לא התנהל כלכלית נכונה.

יכול להיות שזה מעוד סיבות, כן?

אבל אני כרגע מדבר מבחינת ההתנהלות הכלכלית. 

עכשיו בכל הנושא של הניהול עובדים.

זה משהו שאנחנו באמת בסוף צריכים לתת עליו את הדעת.

כי פה אנחנו חשוב שנוכל למדוד כל פרמטר בכל הנושא הזה, בעיקר אני רואה את זה, אני מלווה.

עיקר העסקים שאני מלווה אותם מבחינה עסקית זה סוכנויות דיגיטל.

ואנשים אומרים אוקיי, הם משלמים לי ריטיינר 4,000, 5,000, 6,000 שקל, אוקיי, זה נראה לי ריווחי.

עושים להם קצת פייסבוק, קצת פוסטים, הכל.

ושיורדים לרזולוציות כמה עובדים על כל הכוח.

מה זה רייטנר של עסקים ואיך עושים זאת נכון?

אני הרבה פעמים מגלה מאוד מהר, וברוב המקרים זה משהו שאני מתחיל איתו.

זה שעסקים פשוט מפסידים כסף, לא משנה בגודל של הריטיינר שהם משלמים.

כי מכאן הדיבור עם העסק מדבר תקציבאי שמעביר את המידע ומתנהל מול העסק.

שזה עובד אחד שמשלמים לו על שעות.

זה עובר לקופירייטרים, זה עובר למעצבים, זה עובר לפעמים למתכנתים.

זה עובר הרבה גופים שכל אחד נותן עליהם את השעות ומקבל על זה שכר.

לפעמים הרבה עסקים לא יודעים לתמחר בצורה נכונה את השעות של העובדים שלהם.

וכמה כל משימה מפורקת לשעות עבודה.

ומכאן הם נכנסים לבעיה כלכלית מאוד מאוד חמורה.

נתקלתי בהמון סוכנויות כאלה שבאמת הגיעו למצב שכל חודש הם מפסידים 30, 40, 50 אלף שקל בגלל התנהלות כזאת של עובדים.

בדרך כלל אני רואה את זה שהחוזה עבודה מול הלקוחות הוא לטובת הלקוחות בצורה חד משמעית.

הרבה פעמים, אני סתם אתן לכם דוגמה.

מה הקשר בין החוזה שיש לך עם לקוח ובין התנהלות פיננסית של עסקים?

כי אני מתעסק המון עם עולם הדיגיטל וליווי של סוכנויות.

אני רואה חוזים עם לקוחות שיכולים לעשות כמה תיקונים שהם רוצים בפוסטים. 

לצורך הדוגמה, הגישו פוסט, לא נראה להם.

תתקנו שוב, לא נראה להם, תתקנו שוב, לא נראה להם, תתקנו שוב.

תתקנו שוב הזה זה הרבה כסף, אנחנו חייבים להגביל את זה.

ואם הוא רוצה לתקן שוב ושוב ושוב, אוקיי, אין בעיה.

שעת מעצב גרפי 250 פלוס מע"מ, לתקן לך מעכשיו עד עוד שנתיים, כמה שאתה רוצה.

מבטיח לכם שברגע שמעורב פה אקסטרה כסף, בתיקון השני הוא יגיד לכם זה מושלם, זה נהדר.

לא צריך עוד לגעת, כי הוא צריך להוסיף כסף. 

עכשיו הרבה אנשים אני רואה אותם אין הגבלה, אנלימיטד בתיקונים.

אנלימיטד בשיחות ובמתן ובשירות שנותנים, כל דבר כזה יש לו עלות מאוד מאוד גדולה, ענקית אפילו.

עכשיו אני אתן לכם את זה בסיפור שקרה ב-, אני לא זוכר, שנות ה-70, שנות ה-80.

שתי חברות מחשבים שהיו חזקות אז בעולם.

מקרה בוחן של התנהלות פיננסית של עסקים שהייתה נכונה בזמן ובמקום

אחת מהן עדיין מוכרת לכולם, קוראים לה dell, החברה השנייה קוראים לה power pc.

חברות dell ו-power pc היו חברות ששלטו בשוק המחשבים באותן השנים.

וכמו שאתם מבינים שנות ה-70, 80, עולם המחשבים היה מאוד מאוד לא מפותח.

זה משהו שלא כל אחד יכול להרשות לעצמו.

ובעצם גם סוגי המחשבים היו די דלים.

לא היו הרבה סוגים והרבה מעבדים וכל הדברים האלה.

היו שני סוגים של מחשבים, מחשב אחד למתחילים ומחשב אחד למתקדמים.

והאסטרטגיה של כל אחת מהחברות האלה הייתה שונה.

dell עשו אסטרטגיה שלדעתי היא גאונית.

מה שהם אמרו זה שבמחשב של המתחילים הם היו יותר יקרים מ-power pc, 

ובמחשב של המתקדמים היו יותר זולים מ-power pc.

מה אפשר ללמוד מהדוגמא שהבאנו?

ו-power pc בעצם במחשבים של המתחילים הם היו יותר זולים ובמתקדמים היו יותר יקרים.

מה שקרה לאותן החברות, בגלל שהשוק, הרבה אנשים אין להם ידע במחשבים וקנו והיו צריכים לקבל שירות.

בעצם בגלל ש-power pc התעסקו עם כל המתחילים.

כי כל המתחילים קנו מהם את המחשבים.

ההתעסקות שלהם במתן שירות לקוחות עלה להם כל כך הרבה כסף וכל כך הרבה משאבים.

שכמו שאתם מבינים, כי כנראה אתם לא מכירים את השם, החברה הזאת פשטה רגל.

וכמו שאתם מבינים, dell עדיין קיימים ועדיין חברת מחשבים מאוד חזקה בגלל שהיא הצליחה להתנהל כלכלית.

ולהבין שעדיף להם לעבוד עם אנשים שהתגלחו כבר על חברה אחרת.

לקחו את כל השירות לקוחות, מבינים שזה הדבר שקורה, ומכאן הם מצליחים לצמוח.

אותו דבר בעסקים שלכם יכול להיות שיש את הלקוחות שכבר מה שנקרא חינכו אותם.

והם יודעים כבר איך עובדים, נגיד סתם דוגמה.

מה חשוב שמשרדי פרסום ישמו לב אליו בכל מה שקשור לנושא של התנהלות פיננסית של עסקים?

עם משרד פרסום או סוכנות דיגיטל או עם מעצב גרפי או לא משנה איזה עסק אתם.

אז בעצם יש את הלקוחות שקצת מבינים בעולם הזה והם לא ישגעו אתכם ופחות ידרשו מכם משאבים.

ויש לקוחות שמה שנקרא אתם כבר יודעים מראש כולכם שמאזינים.

בטוח מכירים את הלקוחות שכבר כנראה אנחנו צופים מראש שהם יהיו מכה כלכלית לעסק.

כי הם יפעילו את הצוות ויפעילו את העובדים לרמה של הפסד.

אני יכול להגיד לכם שגם מהניסיון שלי היו לי הרבה פרויקטים שנכנסתי אליהם.

שזה פרויקטים שפשוט הפסדתי בהם כסף, למה?

בגלל כל הנושא של חוסר תמחור נכון של דברים.

גם עם הניסיון הגדול שיש לי, לפעמים אני לא צפיתי כמה דברים שהייתי צריך לצפות.

והלקוח תמיד ברגע שנאמר לו מחיר על פרויקט מסוים או על משהו כזה.

הוא בסוף יגיד אוקיי, אבל אמרת לי.

למה לא כדאי לטעות בהצעת המחיר ללקוח?

אני כאילו רוצה לשלם לך את מה שאמרת, לזה התכווננתי, והוא צודק.

בסוף הוא לא צריך לשלם גם על הטעויות שלנו.

אנחנו יכולים כמובן להגיד לו ולהסביר לו וכל הדבר הזה.

אבל אתם יודעים, בסוף התחייבנו לו למשהו מסוים ואנחנו צריכים לעשות אותו הכי טוב.

אז לכל הנושא של ההתנהלות עם עובדים.

חשוב שנפרק כל גורם בעסק שהמהווה ומקבל שכר או כל הנושא שקשור למוצר מסוים.

לחומרי גלם או לא משנה מה, נדע איך לתמחר אותו.

אפילו מסעדה לצורך הדוגמה, יש להם את הפרודוקטים של ה-food cost זה נקרא בעולם המסעדות.

שהם יודעים כמה כל חלק במנה עולה להם.

אבל צריך לקחת בחשבון מפיות וקשים ופלייסמנט ומלצר שמגיש, למרות שהם מקבלים טיפים.

לפעמים יש להם השלמה, וברמן וטבח ועובד ו-, זה נקרא labor cost.

למה כל פעולה בעסק צריכה להיות גלומה בהצעת המחיר ללקוח?

בקיצור כל דבר יש לו משמעות שצריך להכניס אות ולגלם אותו בתוך המחיר של המוצרים שלנו. 

ולצערי יש אנשים שאתה אומר להם איך אתם מתמחרים את העסק.

והם אומרים לך לקחתי את המחיר של השוק.

אמרתי אני אהיה קצת יותר זול, או קצת יותר יקר, ובעצם הם לא נכנסים למה לי עולה הדברים.

יכול להיות שהבנאדם שעושה את זה.

שלקחת ממנו את התמחור שלו.

יכול להיות שיש לו הסכמים עם הספקים שהם פי מיליון יותר טובים מההסכמים שלך עם הספקים.

והוא מקבל את זה בעלויות שונות.

יכול להיות שיש לו כל מיני עובדים שהם משפחה שהוא לא משלם להם משכורת.

אני לא יודע, אי אפשר לתמחר לפי מה שההוא עושה אז אני חושב שיכול להיות שאצלי זה גם יהיה סבבה. 

יש לך את ההוצאות שלך.

אתה צריך לדעת מה שווה לך לתמחר את זה כדי לא להגיע לנקודה בעייתית.

התנהלות פיננסית של עסקים היא דבר שחשוב לשים לב אליו מאוד.

בכלל כל הנושא הזה של ההתנהלות בעסקים ומבחינת התמחורים והכל הוא סופר קריטי כדי לקחת כל דבר בחשבון.

מה הקשר בין התנהלות פיננסית של עסקים ותכונית עסקית בריאה?

עכשיו יכול להיות שאם תסתכל על התכנית העסקית שלך.

ואתה מסעדה לצורך העניין שמגישה המבורגר, ואתה רואה שלפי הספקים שלך, לפי עובדים שלך והכל.

העלות שאתה צריך למכור המבורגר כדי להרוויח זה 140 ומשהו שקל, אז כנראה עשית משהו לא נכון.

יכול להיות שהספקים דפקו אותך.

יכול להיות שאתה משלם לעובדים משהו שלא צריך לשלם להם.

הכול, אנחנו בסוף לא עמותה, אנחנו לא מלכ"ר, אנחנו עסק שצריך להרוויח כסף ומי שלא מרוויח פשוט אין לו.

לעסק, זכות קיום, ועדיף שיסגור אותו היום מאשר לחכות לחפור לעצמו בור יותר גדול.

עכשיו כל הנושא של, נדבר על נושא המיסים. הרבה אנשים, אני רואה את זה בהרבה כתבות ואני שולמן והמדינה.

אני משלם כל כך הרבה מיסים.

מיסים – בוא נדבר על זה…

אני רוצה לשים לדבר הזה איזה, לא יודע אם איזה סטופ, אבל המיסים בישראל הם סבירים לעולם ה-OECD.

יחסית למדינות מפותחות בעולם, 

תבינו את זה, המיסים בישראל לא כאלה נוראיים.

יש חוקים שכמובן צריך לעמוד בהם.

אבל ההתבכיינות של אני משלם מיסים היא משהו שהוא לא הגיוני.

בכל מדינה משלמים מיסים, המדינות חותכות את כולם, ככה העולם עובד.

אם אתם משלמים הרבה מיסים.

אז כנראה שלא תכננתם את זה כמו שצריך וזה גם חלק מההתנהלות הפיננסית בעסקים שלכם.

לדוגמה, הכי הזוי זה שאני בודק את הדברים האלה אני רואה שכל מי שמתלונן בעצם על המיסים הגבוהים בישראל.

מי חייב לשלם מיסים בישראל?

התנהלות פיננסית של עסקים שהיא נכונה יכולה לחסוך לעסק שלכם הרבה כסף.

זה אנשים שבכלל לא משלמים מיסים.

אז אני קצת אדבר איתכם על כל הנושא עסקים.

של עוסק פטור, מורשה ואולי חברה בע"מ, מה כדאי להיות.

הרבה אנשים אני רואה אותם מפחדים לעבור מהנושא של עוסק פטור לעוסק מורשה.

ההבדל היחידי בין עוסק פטור לעוסק מורשה זה עניין המע"מ, מע"מ זה כסף של המדינה.

אנחנו גובים אותו בשביל המדינה ומעבירים אותו למדינה, זה כסף שאנחנו לא לוקחים אותו בחשבון בכלל בעסק.

אנחנו משלמים אותו, מקבלים על ההוצאות שלנו החזר ופשוט מעבירים אותו הלאה, מאוד מאוד פשוט.

מתי זה כן משפיע על המעבר בין עוסק פטור למורשה?

זה משפיע אם אנחנו עובדים מול לקוחות פרטיים ומול התחרות שלנו.

על החשיבות של המע"מ לעסק שלך

לצורך העניין בוא ניקח עסק קטן מאוד של מישהי שעושה לק ג'ל בבית, אם לצורך העניין היא עוסקת פטורה.

אז היא יכולה לגבות 17 אחוז פחות מעוסקת מורשה, כי היא לא גובה מע"מ ולא משלמת מע"מ.

לכן במקרה כזה.

אם נגיד אנחנו נעשה את המעבר בין עוסק פטור לעוסק מורשה, אנחנו נצטרך להעלות את המחיר ב-17 אחוז ללקוחות שלנו.

אנחנו אוטומטית נהיה יקרים יותר מהשוק.

חשוב שתשימו לב לנושא של התנהלות פיננסית של עסקים.

לא פייר, כן פייר, זה המצב וזה הסיבה היחידה לדעתי כדי לבדוק ולשקול האם כדאי לעשות את אותו המעבר. 

כל הנושא של, כל נושא אחר.

במיוחד אנשים שעובדים עם עסקים אחרים.

לצורך העניין משווקים, קמפיינרים, מעצבים גרפיים שעובדים עם עסקים.

מה חשוב לדעת על העולם העסקי?

כל מי שעובד עם העולם העסקי, כל הנושא של מע"מ הוא לא רלוונטי, למה? כי אנחנו מתמחרים פלוס מע"מ.

זאת אומרת שנגיד אני בא אלי עסק ואומר לי כמה עולה השירות שלך ואני אומר לו 5,000 שקלים.

הוא מבין מבין שאני מדבר כנראה על 5,000 פלוס מע"מ.

ואם לא, אני אומר לו את זה, המחיר שלי הוא 5,000 פלוס מע"מ.

למע"מ אני לא מתייחס, לוקח את המע"מ, שם אותו בצד, המדינה לוקחת.

אבל אני מקבל את ה-5,000 שקל שלי.

עכשיו כל המעבר בין עוסק מורשה לחברה, אם מדובר בעסק שיש בו סיכון מסוים לתביעה.

או מחזיקים עובדים או יש שותפות, כנראה שעדיף לכם להיות חברה. למה?

כי חברה היא בעצם ישות משפטית שונה מהעוסק שכל התנהלות פיננסית של עסקים מסוג זה שונה.

זאת אומרת שאם לצורך העניין יש עובד שתבע את העבודה שלו.

הוא לא תובע את אותו בעל עסק בצורה פרטנית, הוא תובע את החברה.

מה ההבדל בין עוסק מורשה וחברה בע"מ ומה עדיף לך להיות?

יש לזה השלכות מאוד גדולות לאנשים שיש להם הון גדול או נכסים או השקעות שהם עשו.

כי בעצם הדברים האלה לא נמצאים בסיכון, ומה שנתבע זה בעצם אותה ישות משפטית שונה. 

עוד נושא של למה לעבור לחברה, כמובן אמרתי שותפויות למיניהן, בגלל כל הנושא של הישות משפטית השונה. 

זאת אומרת אם נגיד אתה פותח שותפות עם עסק ואתה עוסק מורשה והעסק עליך ודפקו אותך מה שנקרא.

השותף שלך, הכל יחול עליך.

ברגע שזה חברה הישות היא שונה והיא לא קשורה אליך, אז בשותפויות, ברגע שלא משנה אם הכנסתם שקל.

חצי שקל, מינוס 40 אלף שקל, ברגע שיש שותפות פותחים חברה. זו דעתי לפחות.

כל הנושא של תכנון מס.

עוסק מורשה מעל סכום מסוים של רווח מתחיל לשלם 50 אחוז מס.

זאת אומרת אין לו אופציה אחרת.

על הכנסות פחות הוצאות ולמה זה חשוב?

כל דבר של הכנסות פחות ההוצאות, נחשב רווח, ומכאן אנחנו משלמים מס הכנסה, ביטוח לאומי וכל מה שצריך על כל הסכום.

לכן במקרים של תשלומי מס גבוהים מאוד, מעל 25, 30 אחוז, שווה להפוך להיות חברה בע"מ.

כי חברה בע"מ מוציאים משכורת, על המשכורת שלנו אנחנו משלמים מס הכנסה וביטוח לאומי.

אין לחברה בע"מ ביטוח לאומי, אלא רק משהו שנקרא מס חברות, שבישראל הוא 23 אחוזים. 

לכן מי שמשלם מיסים גבוהים והוא עוסק מורשה, לא שווה לו להיות עוסק מורשה.

שפשוט יהפוך להיות חברה.

יש לזה השלכות שכמובן צריך עורך דין, פתיחת חברה עולה 5,000, 6,000 שקל עם כל ההוצאות.

אגרה לרשם החברות וכל מיני דברים כאלה.

אבל מי שמשלם מיסים כבדים זה כלום ושום דבר לעומת המיסים שהוא משלם.

מה זה תכנון מס?

אז כמו שאמרנו, ההתנהלות בחברה בע"מ יש אפשרויות תכנון מס הרבה יותר גבוהות לבעלי עסקים.

משהו שמאפשר התנהלות יותר נכונה עסקית ופיננסית בעסק שלנו.

משהו שמשאיר לנו הון נצבר בעסק להשקעות, לגידול, לפיתוח העסק, שנוכל להשקיע את זה חזרה בשיווק.

בקניית ציוד חדש, בפיתוח העסק, בהשקעות שקשורות לדברים כאלה.

כי בסוף זה הון שלנו שהצטבר.

ואנחנו יכולים להשתמש בו למה שנרצה שקשור כמובן לתחום העיסוק שלנו.

אז ההתנהלות הזאתי היא מאוד מאוד חשובה גם  מבחינת העבודה מול הגורמים השונים של המוסדות.

אם זה מע"מ, ביטוח לאומי, מס הכנסה, וכל מה שקשור למיסים של המוניציפלית.

אם זה מס שילוט או ארנונה שאנחנו משלמים.

יש המון המון סוגי מיסים שיורדים לנו.

אז חשוב להתנהל בצורה מאוד מאוד נכונה, כמובן עם תזרים מזומנים שצופה לנו מה הולך להיות.

חשוב שנבין מה העלות שלנו ללקוח משלם.

שיווק – איך הוא יסייע לנו להנהיג התנהלות פיננסית של עסקים באופן נכון?

בשפה של השיווק זה נקרא user acquisition.

ולדעת איך אנחנו בעצם מרכזים תקציבי שיווק כדי להבין כמה לקוחות נכנסים לנו.

כמה אנחנו משלמים על שיווק.

איך אנחנו מגדילים את העסק שלנו ואיך אנחנו שומרים על מספרים שהם רווחיים.

עם העובדים, עם תמחור נכון, עם ניהול תזרים מזומנים כמו שצריך.

אלו דברים וטיפים שאני נתתי לכם בפרק הזה בעצם שיהפכו אתכם לפשוט מנהלי עסקים הרבה יותר טובים.

וכאלה שיש להם יותר סיכוי להצלחה בעולם העסקי.

אלו דברים שהם חשובים ברמות שאני לא יכול לתאר לכם.

כי כמו שאמרתי בתחילת הפרק וגם רשמתי לכם את זה.

ההתנהלות הפיננסית היא חלק מאוד מאוד משמעותי להצלחה של העסק,

התכנון מס הזה לפעמים, ההבנה של איפה אנחנו מוציאים צ'קים.

תהיו מודעים למה שאתם משלמים

זה משהו שלפעמים עסקים קמים ונופלים עליו, לדעת מתי משלמים לספקים.

מתי אנחנו גובים ועושים גבייה כדי שיהיה לנו כסף לשלם משכורות.

זה משהו שאני מציע לכל אחד עוד היום שיש לו עסק.

לשבת ולפרק את המספרים שלו, לבדוק את התמחור שלו תמיד.

לראות שהעובדים אין אבטלה סמויה, שבעצם כל אחד מהעובדים יודע לייצר את מה שהוא צריך לייצר או לסגור.

את הפינות ולחסוך את הזמן לאנשים שצריכים לייצר או שצריכים לבצע את המשימה בצורה הטובה ביותר. 

אז אני מקווה שנהניתם מהפרק הזה שעסק בנושא של התנהלות פיננסית של עסקים.

אני באמת היה לי עוד הרבה דברים להגיד שלא אמרתי.

סיכום הפרק – התנהלות פיננסית של עסקים

ובאמת כאילו קיבלתם טעימה מעוד טיפים ועוד דברים שחשוב להסתכל עליהם.

אז אני בטוח שאני גם רוצה להביא מומחה בתחום הזה.

ואני אביא מומחה בתחום הזה ויהיה לכם עוד פרק ששווה להאזנה.

אני רוצה להזמין אתכם לסדנאות שלי.

יש אותן באתר, תוכלו להסתכל, גם אם אתם בעלי עסקים.

אם אתם יזמים שרוצים להיכנס לתחום הדיגיטל.

איך אפשר ללמוד ממני עוד?

אם אתם מקצוענים ואתם מרגישים שאתם צריכים איזה ליווי אז יש לכם את הפרטים באתר.

ערוץ היוטיוב שלי, אינסטגרם, לינקדאין, אם יכולים לעקוב בכולם.

אני מאוד אשמח.

אני באמת מודה לכם שאתם שומעים את הפרקים ונהנים מהפודקאסט כל הזמן.

זה באמת עושה לי טוב.

תשלחו הודעות אם אהבתם פרק מסוים, יש קהילה בפייסבוק של הפודקאסט, תוכלו להצטרף לשם.

לשאול שאלות, אני אשמח להגיב, אני תמיד שמח לשמוע מכם.

כיף לי עם העשייה ועם הדברים ובאמת אין לי מה להגיד, פשוט תודה לכולם.

ואנחנו נתראה בפרקים הבאים כי יש לנו עוד המון המון דברים מעניינים לעבור עליהם.

וזהו, אז נתראה בפרק הבא, יאללה ביי.

(מוסיקת סגיר)

בחרו את הפלטפורמה האהובה עליכם

תוכנית ההכשרה

Black Squad

יחידת השיווק המובחרת בישראל.

בואו נעבוד יחד

״להשקעה בלימוד ובידע, יש את התשואה הגבוהה ביותר״

יצירת קשר בוואטסאפ

מלאו פרטים ותעברו לשיחה בוואטסאפ

קיבלתי את השאלון המלא

עובד על המשימות לשבוע החדש